Szintimánia

Koródi Csaba honlapja

1987-1988

Kisiskolásként kezdtem el ismerkedni a számítógéppel. Édesapám mindig azt mondta, hogy "a jövő a számítógépben van, tanulja azt a gyerek"... a 386-os PC számítógépek még épp csak bontogatták szárnyaikat, DOS-os raktárkészleteket és számlázóprogramokat futtattak, a hétköznapi ember számára pedig használhatatlanok voltak. A 3.1-es Windows operációs rendszer is csak 1990-ben került napvilágra. A Szüleim egy ENTERPRISE 128 számítógépet vásároltak tanulás céljára. Azon próbálkoztam a rajzolgatással és a "zeneírással". Nyolcadikos általános iskolásként fogalmam sem volt, hogy működik az egész, ezért a futó demo programot leállítottam amikor épp a zene ment, és a gépben maradt programrészletből kimásoltam a zenére vonatkozó részt ami alapján elkezdtem magam is kreálni valamit. Na annak sem ritmusa, sem dallama nem volt, persze az eredmény emberi fül számára hallgathatatlan lett.


1989-1992

Az ENTERPRISE után első valóban zenéhez hasonlító élményem a COMMODORE 64-hez fűződött. Volt hozzá egy RockMonitor nevű program, azon ügyködtem sokat. Ez egy négysávos Fasttracker szerű program volt, amiben a hangszínek keltését találtam a legérdekesebbnek. Több hangszínt is előállíthattunk a szűrők, hullámformák rengeteg paraméterének megadásával, aztán össze is lehetett gerjeszteni őket. Nem mondom, hogy ezzel sokkal hallgathatóbb alkotások születtek, de a zenéhez már közelebb álltak... soroljuk be "kortárs" művészetnek :-)




1992-1994

1992 derekán vásároltuk első kisbillentyűs hangszeremet egy YAMAHA PSS 580-ast. A tájékozatlanságomat bizonyította, hogy egy DIN-dugós mikrofont bedugtam a szinti MIDI bemenetébe, hátha megszólal a hangszóróban :-). Egy kis utánajárás után azért kiderült, hogy a MIDI mire is jó valójában. Rengeteg szerzemény született vele a puttyogós Für Elise-től kezdve a szerelmes dalokig, persze csak a saját kedvtelésemre. A PSS-580-at honvédséghez is magammal vittem '93-'94-ben. Volt, hogy éjszaka ügyeletes szolgálat allatt az ügyeleti asztalnál fülhallgatóval nyomattam, hogy mit, arra már nem is emlékszek... talán vendéglátós nótákat. 1994-ben szereltem le a honvédségtől és még elcipeltem a kis hangszert a Szófia utcai Zeneiskolába, ahol Esze Jenőnél felvételiztem vele.




1994-1996

A sikeres Szófia utcai felvételi után Esze Zsolt vett kezelésbe, akitől zeneelméletet és táncdalokat tanultam zongorázni ezért megkaptam Szüleimtől az első nagybillentyűs hangszeremet, egy YAMAHA PSR-510-est. Ezzel a hangszerrel kerültem a Narancsvirág zenekarba és a zongoratanulás, meg zenekarozás mellett újabb dalszerzői széria is kezdetét vette..., na meg összeállítottam egy műsort vendéglátós célokra is. Először használtam a MIDI csatlakozást is rendeltetés szerűen. 1995-től sok-sok alkotást készítettem, még mindig a saját örömömre, bár egy cukrászda teraszán próbálkoztam Vangelis, Mike Oldfield, Ocarina és hasonló instrumentális előadók számaival, amiket megtűzdeltem néhány saját szerzeménnyel is. Várható volt, hogy előbb-utóbb énekelni is kell majd, de nem vagyok egy Megasztár alkat, így ettől a lehetőségtől inkább elmenekültem és maradt a szobazenélés :-). Miután a vendéglátós babérokról letettem, felkeltette érdeklődésemet a dolog technikai része. Ahogy a MIDI-t kezdtem egyre mélyebben megismerni és alkalmazni, úgy újabb érdekességekre vágytam, így szereztem egy WERSI MAX hangmodult. A két hangszer hangját vegyítve születtek a továbbiakban a dalaim. Az '95-'96-os évek a kezdeti kísérletezések kora volt. A tapasztalataimat kamatoztattam a Narancsvirág Country Zenekar 1995-ös karácsonyi koncertjén is, ahol a már kikísérletezett hangzásokat szépen sikerült belesimítani az ünnepi műsorba.






1996-1997

Akkoriban nyitottunk egy hangszerüzletet, aminek a billentyűs részlegét segítettem "szakmai" menedzseléssel. Így kerültek hozzánk kiállításra mindenféle bemutató hangszerek, többek között a KORG hangszerek 1996-os szériája. Záróra után az összes billentyűt és hangmodult végighallgattam és nyomkodtam :-), így azon nyomban fellobant bennem a KORG hangszerek iránti szerelem. Azonnal tudtam, hogy nekem egy KORG X5D-re lesz szükségem a zenekarhoz és a technikai továbbfejlődéshez. Amit tudtam pénzzé tettem és elkezdtem gyűjtögetni, így 1996 őszére enyém lehetett az áhított hangszer. Épp jókor jött, mert a Narancsvirággal ekkor készítettük a Betlehemi Csillag Üzenete című nagyszabású karácsonyi műsort, amihez nélkülözhetetlen volt a KORG kvalitása. A felkészülés és a koncertek során minden elvárásomat maximálisan teljesítette az új hangszer. A következő évtől váltott a Narancsvirág zenekar kicsit rockosabb hangzásra, aminek szintén kedvezett a hangszerválasztásom. Az egyéni dalszerzői tevékenységemben is nagy mérföldkövet jelentett az X5D, azonban mivel ebben a hangszerben már nem volt dalírásra alkalmas szekvenszer mint a korábbi hangszereimben, ezért új távlatokat kellett keresnem a zene rögzítésére és szerkesztésére. Így kerültem kapcsolatba több különböző hardware szekvenszerrel, amelyek használata megalapozta az egész zeneszerzéshez fűződő viszonyomat.




1997-2000

Ahogy a zenekar fejlődött, nőttek az igényeim is és szükségét láttam egy kalapácsmechanikás billentyűzetnek. 1998-ban szülői segítséggel egy FATAR STUDIOLOGIC SL-880 került a kezem alá. Újabb minőségi előrelépés történt az élő zenélésben. Abban az időben kicsit soknak tűnt két billentyűt cipelni a színpadra, ezért az X5D-t egy hangmodulra cseréltem. Hogy a Korg hangzás megmaradjon, választásom a KORG NS5R modulra esett. Az NS5R már 32 multitimbrálos volt, és a MIDIS dalszerzéshez is jobban fel volt készítve. Ezidőtájt kerültem PC-közelbe, ezért innentől kezdve a PC-s szekvenszerezés evidens volt, szinte korlátlan tárházat kínálva a 32 multitimbrál kihasználásához. Ráadásul az NS5R General Midi (GM) és Yamaha XG kompatibilitása további lehetőségekkel szolgált a zene színesítésére. Ekkor úgy gondoltam, ezzel már lehet valamit kezdeni és reklámzenék írásába kezdtem, melyekből néhányat sikerült is értékesíteni..., például egy Majk-ot bemutató multimédiás CD-re készült betétdalt, vagy a Szerencsejáték Rt. multimédiás CD-jének teljes zenei aláfestését 1999-ben. Ezzel a zenekari hangszerösszeállítással nagyon elégedett voltam akkor, így 1998-tól 2004-ig nem történt technikai változás. A zenekari munka komolyodott, az otthoni zeneszerzés pedig szépen lassan feledésbe merült így 2000-től 2006-ig nem igazán készítettem otthon szintizenéket.








1998

1998-ban jártam Frankfurtban a Music Messe-n, ahol láttam egy kis gyártó fantasztikusan szép úgynevezett "nyeles" szinti masterbillentyűit. Ezek fából készültek és leginkább gitárra hasonlítottak, csak épp húrok helyett billentyűik voltak. Nagyon megtetszettek, de számomra teljesen megfizethetetlen kategóriát képviseltek, ezért elhatároztam hogy a saját kezembe veszem az ügyet. Vásároltam egy 37 billentyűs FATAR masterkeyboardot, kiszereltem a burkolatból a billentyűzetet és köréterveztem emlékeimből a testet. Egy kedves ismerősöm édesapja hobbiból és meggyfából megcsinálta a rajz alapján a testet, amibe beleszereltem az elektronikát. Voilá... nagyon szép lett.




2000-2005

Teltek-múltak az évek, a Narancsvirág Country zenekar Oklahoma Country zenekar névre keresztelkedett, a repertoár pedig egyre rockosabb irányt vett ami megkívánta mégicsak a második billentyűsort hogy a zongora mellett orgonát is tudjak használni. A szívem visszahúzott az X5D felé. A tervem 2005-re teljesült amikor a FATAR kalapácsmechanikás billentyű fölé visszakerült a KORG X5D.


2006-2012

Az otthoni szintis hobbim 2000-től 2006-ig lappangott, ezért elég volt egy baráti felkérés hogy új lendületett vegyen és elkezdjek kedvtelésből újra munkálkodni otthon is.





Első körben a KORG X5D köré kezdtem felépíteni a hobbizenélést, aztán újabb és újabb felfedezéseket tettem, megismerkedtem más márkákkal is és hosszú évek alatt kialakítottam két különböző zenei környezetet az otthoni kreatív időtöltéshez és a zenekari megszólaláshoz. Kijelenthetem, hogy akut szintimánia alakult ki bennem és lételememmé vált a kísérletezés, egyre több eszköz megismerése, csere-beréje és újabb alkotások létrehozása a használatukkal. A szobám képe évről-évre, hónapról-hónapra változott. Lehetetlen lenne a teljes folyamatot leírni, így csak főbb pontokban:

2006

Első találkozás a VST-k világával: KORG Legacy Collection (KLC1)




2007-2008

Ismerkedés a ROLAND márkával egy RS-5 segítségével. A KORG szintetikus hangzása azonban hiányzott, így érkezett egy KORG MicroX is az összeállításba.








2009

Próbálkozások a gitárral és KORG X50-re cserélődtek a szinijeim.




2010

Óriási mérföldkövet jelentett egy KORG TRINITY Plus beszerzése, hiszen 1996-ban mikor először megcsodáltam, egy elérhetetlen álomnak tűnt. A TRINITY lett az otthoni zenélés központi figurája, a zenekarba pedig egy TECHNICS WSA1 szintetizátor került. Ezzel együtt miután besokalltam a számítógépes zenéléssel és a technikai vajúdásokkal, teljesen mellőzni kezdtem a számítástechnikát az alkotási folyamatból, amit innentől asztali HDD-s eszközzel helyettesítettem: előbb egy ROLAND SP-808, aztán egy ROLAND VS-1680 szállt be az alkotásba.












2011

Újabb mérföldkőhöz érkeztem amikor megismerkedtem a KURZWEIL márkával. Az otthoni zenélésben egy K2500X váltotta le a TRINITY-t, az Oklahoma Country zenekarban pedig egy KURZWEIL PC-2 került a színpadra. Az otthoni zenélésben ugyanakkor bonyolultnak tűnt a Kurzweil architektúra és űr maradt a KORG hangszerek könnyű kezelhetősége után, amit egy KORG MicroStationnal sikerült kitölteni. Így a KORG és a KURZWEIL ezután karöltve dolgozott nálam.










2012

1996-ban csodálkoztam rá először a KORG Prophecy-re, ami azóta is mélyen dédelgetett álom volt. Mára annyira elkorosodtak ezek a hangszerek, hogy a használt piacon már könnyebben juthatunk a régen még elérhetetlennek gondolt modellekhez.




A sort lehetetlen folytatni, mert 2012-től napjainkig több csere-bere és hangszer járt nálam mint az azt megelőző időszakban, egészen 1992-ig visszamenőleg. Igazándiból csak egy kis betekintést szerettem volna adni egy szintimánia kialakulásának időszakaiba.
A szintimánia ismérve, hogy az ember rendszeresen cserélgeti a hangszereit, újakat ismer meg, a régiekre pedig jó szívvel emlékezik, ezt szerettem volna ezzel az honlappal is megvalósítani. Régi hangszereimről képeket és rövid leírásokat a "Hangszerek" menüpont alatt találhat a kedves olvasó és ha szükség lenne részletesebb, szubjektív véleményre az általam korábban használt eszközökről, szívesen válaszolok minden kérdésre.