Szintimánia.hu

Koródi Csaba honlapja

SYNTH BATTLE - Sound-dizájn a ringben

Zenénk készítésének egyik legsarkallatosabb pontja a hangszínek kiválasztása. Bármilyen stílust és hangulatot kaphat a zenénk és akár egészen ellentéteset is. Száz meg száz hangszer és hangszín közül választhatunk, majd egy hét múlva elgondolkozhatunk hogy miért épp azt választottuk és kezdhetjük elölről az egészet. Használhatunk drága vagy épp ellenkezőleg olcsó megoldást, választhatunk samplert, romplert, virtuál analóg szintit, analóg hangszert, vagy éppen szoftvert... elveszhetünk a presetek tengerében, de tekerészhetünk saját hangszíneket is, nincs megállás. Egy valami állandó: mi magunk. Bármilyen eszközhöz nyúlunk is, kitalálhatjuk a saját munkamódszereinket, a hangszerhez fűződő viszonyunkat, azt hogy hogyan nyúlunk egy-egy hangkeltési módhoz... Akármilyen hangkeltést is választunk, bizonyos keretek között használhatjuk ugyanazokat a fogásokat egy PCM szintin, mint amit akár egy analóg hangszeren kitapasztaltunk. Kicsit nyakatekert módon valami ilyesmiről szól ez a cikkem, amihez kis rejtvény vidót is készítettem. Ja és egy kis vaktesztben magadat is tesztelheted.

Fontos leszögeznem, hogy a cikket hobbistáknak és kezdőknek szánom. Nem írok professzionális megfejtésekről és nem mutatom meg hogy meddig lehet eljutni a sound-dizájn terén. A hobbi zenélés örömét szeretném "visszaadni" azoknak, akik a közösségi média nyomása miatt frusztráltak attól, hogy nem egy MOOG-ból, hanem például egy KORG X50-ből kell egy bassline-t, vagy akár az egész zenéjüket kihozniuk.


WORKFLOW-K HARCA

Van ez a nagyon divatos, fránya fogalom, hogy „workflow”. Azthiszem minden elektronikus zenész találkozik vele, még akkor is, ha „munkamódszer”-nek hívja. Nem kívánok okoskodni, sem átnyújtani a „szent grált”, csupán a sok-sok kísérletezésemet összegzem pár mondatban. Az írásom nem szól a Groovebox és a számítógépes zeneszerzés módszereiről, mert ezekről nincsenek megfelelő mélységű tapasztalataim, de ki-ki helyettesítse be a saját eszközeit a megfelelő pozícióba az eszmefuttatásomban.


LiPI's Korg RadiasLibrarian

Kicsit elektronikus zenész... kicsit programozó... kicsit műszaki "szaki". E három dolog együtt az ami miatt sokszor olyan dolgokat csinál amire maguk a hangszergyártók sem gondolnak. LiPI barátom a szintetizátorok és szintetizátoros zenék bűvölésében nagyon hasonló utat jár be mint én, és mégis egészen más szemlélettel. Ez a cikk a saját tollából, az ő szemszőgéből mutatja be a szintetizátorok megismerésének egy egészen más oldalát... és természetesen a címben szereplő saját programozású Korg RadiasLibrarian-jának a születését.


ROLAND VR-09

Jó zongora, funky-s elektromos zongorák és dögös Hammond orgona, mindezek pedig egy könnyen hurcolható csomagolásban. Nagyjából ezek kellenek egy színpadra. A Roland VR-09 kínálja mindezt a színpadon a legjobban uralható formában, és még egy csomó mindent, amiknek a bemutatásához még kevés is ez az írás.


KORG Electribe 2

Elődjei hagyományát követve ez is egy groove-masina, de ezúttal a tervezők sokkal tovább mentek és egy nagyon kreatív, VA és PCM hangforrású eszközt adtak a kezünkbe.


iPad és a zene

Az iPad-el való zenélés egy hatalmas témakör, több fórumon merül fel rengeteg kérdés és tőlem is kértek már több ízben információt, ezért úgy döntöttem, írok egy kis indulócsomagot az iPad-es zenéléssel most ismerkedők számára.


KURZWEIL Artis

A Kurzweil hangszereket és a V.A.S.T. rendszert egyfajta misztérium veszi körül. Mindenki tudja, hogy valami rettentő komoly és szerteágazó dologról van szó a Kurzweil hangszerek hangkeltésének metodikájában, de nem sok embert ismerek aki tudná is maradéktalanul kezelni és kamatoztatni. Az Artis ügyesen kombinálja hogy tartalmazza a V.A.S.T. rendszert is, de azt az egyszerű felhasználóknak érthető és használható csomagban kínálja.


YAMAHA MOX6

Első találkozásunkkor nem volt elég időm és segítségem hogy kiismerjem a MOX6-ot, ezért amikor hozzám került egy, sok kellemes meglepetés ért és olyan kreatív munkaállomást fedeztem fel benne, amiről muszáj volt szót ejtenem.


KORG MicroStation I

A KORG MicroStation tipikusan a "Kicsi a bors, de erős" esete. Méretei, billentyűzete, kijelzője alapján nem tartják túl sokra, pedig nagyon ügyes és jó hangú berendezés, ezért érdemes kicsit jobban bemutatni.


KORG MicroStation II

Úgy tűnik erről a kis kütyüről nem tudtam egy bejegyzésben elmondani mindent, így lefirkantottam ami még eszembe jutott.


KORG MicroSampler I

A KORG MicroSampler nekem személyesen az egyik kedvencem. Nagyon kreatívnak tartom a konstrukcióját, a használatát és jó dolognak hogy saját mintáinkból mi mindent ki tudunk vele alakítani. Üde színfolt a mai hangszeres felhozatalban, amikor gyakorlatilag teljesen elhanyagolják a gyártók a sampleres üzletágat.


KORG MicroSampler II

A MicroSampler-el teljesen egyedi hangmintákat rögzíthetünk, amiket hangolhatunk és komplett zenében önthetünk új formába. Ennek lehetőségéről és módjáról készült egy kis beszámoló.


KORG Monotron

A Monotron-ról az interneten fellelhető videókban zömében csak zajongásra és a hallgatóság őrületbe-kergetésére alkalmas felvételeket lehet találni. Ezt a tendenciát szerettem volna egy kicsit megtörni és bemutatni, hogy egy egyszerű samplerrel szinte teljes értékű hangkeltő eszközként használhatjuk fel a Monotron-t, amivel akár zenét is lehet komponálni.


KORG SR-1 hordozható rögzítő

Nem lehet ezt a kütyüt elég jól bemutatni. A KORG SR-1 avagy SOS nagyon kreatív lehetőséget ad a kezünkbe a végtelen számú sáv rögzítésének lehetőségével. Nagyon sok zeném, ötletem köszönhető neki. Erről próbáltam röviden képet alkotni.


Waldorf Rocket I

Nagyon ügyes, nagyon guszta és jó hangú analóg szintimodul a Waldorf Rocket. Bemutatni leginkább a hangján keresztül lehet. Ezt kíséreltem meg ebben a cikkben.


Waldorf Rocket II

Még mindig Waldorf Rocket. Ebben a beszámolómban azt próbáltam elmesélni, hogy hogyan lehet Midi szekvenszerrel többsávos zenét készíteni egy darab monofón szinti modullal.


KORG KingKorg

Megjelenésekor a KingKorg nagy durranás volt, először komolyan sem vettük a róla készült képeket, amit a ma divatos "fake"-nek gondoltunk. Ezért mikor kiderült hogy valóban egy megjelenő hangszerről van szó, siettem kipróbálni.


KORG Krome

A KORG Krome zenei munkaállomás egy erős, középkategóriás hangszer. A kisebb tesóknál mindent jobban tud, némi betekintést enged a nagyobb tesó a Kronos tudásába és teszi mindezt elérhetőbb áron.


KORG CM-200 BK

Ez egy egyszerű kontaktmikrofon, főleg hangológépekhez használatos a gitárra csíptetve. Ennek ellenére semmi akadálya, hogy dobgépbe, dobszintetizátorba csatlakoztassuk és dob triggerként alkalmazzuk.