Szintimánia.hu

Koródi Csaba honlapja

Attól hogy kicsi, még lehet jó - ROLAND MC-101




A honlapomon található leírások arról tanúskodnak, hogy igyekszek minél több hangszert kipróbálni, megismerni, ennek ellenére van néhány hangszercsoport, amelyek kívül esnek az érdeklődési körömön. Ilyenek az automata kíséretes hangszerek, a modulárok, a dobgépek és a technokrata groovebox-ok.

Általában minden újdonságot megnézek, de az előbb említett termékcsoportokat viszonylag gyorsan tovább lapozom, és ez először így történt az MC-101-el is. Egyszerűen azt gondoltam, hogy igen, egy újabb groovebox, ami maximum 4 PART-on képes pár preset hangszínnel szólni, és amivel nekem nincsen semmi dolgom.

Később megjelent a ROLAND Zenology szoftverszintetizátor és megmondom őszintén, nem tudnám megmondani hogyan jutott el hozzám, hiszen a Roland Cloud már régóta létezik és én nagyon nem vagyok híve az előfizetéses szoftver-konstrukcióknak. Ez a Zenology viszont valami újnak látszott és bevallom a dizájnja előbb fogott meg, mint a hangja. A ROLAND sokat reklámozta, így kiderült hogy egészen egyszerűen ki lehet próbálni és akár egy hónapig tesztelni is lehet a Roland Cloud Pro előfizetést és benne a Zenology szintetizátort.




Így is tettem, aztán megtetszett és előfizettem a Roland Cloud CORE előfizetési szintre, amellyel a Zenology szoftverszintetizátor teljes hangkészlete kitárult a számomra. Innen már csak egy lépés volt megtudni, hogy ez az egész a Roland legújabb ZEN-CORE hangmotorja, amit a vas hangszereikben is használnak, ahogyan a Fantom-ban és az MC-101-ben is. Így az MC-101 már nem csak egy kis érdektelen groovebox volt a sok közül a szememben, hanem egy nagyon kicsi hangmodul, ami a mérete ellenére tartalmazza az egész Zenology szoftverszintetizátort az alap 3600+ darabos preset készletet, közte a teljes XV-5080 örökséggel, és mellesleg grooveboxnak is jó. Mire megjelent a Zenology PRO a teljes mélységű editálás lehetőségével, én már tudtam, hogy egy ilyen kis MC-101 nekem kelleni fog.

Na de ne szaladjunk ennyire előre, hogyan is működik ez az egész? Van a Roland Cloud előfizetői konstrukció, amely három szintet kínál: CORE, PRO és ULTIMATE. Itt el lehet elmélkedni azon, hogy én mennyire gyűlölöm, ha valamiért hónapról-hónapra pénzt húznak le az emberről... jobban szeretem(ttem), hogy ha valamit megvásárolok, akkor az az enyém. Igen ám, de csak a példa kedvéért: 2007-ben megvásároltam a KORG Legacy programcsomagot nagyjából 40-45 ezer forintért, azt' alig használtam. Az elején még igen, persze, egy-két hónapig rá voltam kattanva, de azóta eltelt 13 év, máig fent van a számítógépemen és legfeljebb motoz a fejemben, hogy valamit kéne vele kezdeni, mert egy csomót kifizettem érte. Ezzel szemben a Roland Cloud előfizetést én döntöm el, hogy elég 1-2 hónapig használni, kipróbálni, vagy érdemes-e tartósabb ideig beruházni rá. Esetleg is-is, vagyis amíg egy-egy projekten dolgozok, addig előfizethetem, majd amíg épp nincs vele dolgom, megszüntetem az előfizetést a következő feladatig.

(Elárulom, hogy én itt azt a stratégiát választottam, hogy amíg ingyen elérhető volt a PRO szerkesztő, addig annyi hangszínt legyártottam magamnak, amennyit csak bírtam és azóta azokat használom az MC-101-ben a VST nélkül. Majd ha újra szeretnék egy kupac hangszínt gyártani, akkor legfeljebb előfizetek egy hónapra.)

Na de térjünk vissza: a Roland Cloud ingyen telepíthető és ingyen ki is próbálható benne a Zenology szintetizátor. Az ingyenes verzió 82 darab hangszínt enged kipróbálni és alap szintű módosításokat tudunk rajta végezni. Ez szerintem elég arra, hogy az ember meghallgassa a szoftver hangját és kipróbálja, mit bír a számítógépe.





A CORE előfizetési szint 2,99 dolcsi havonta és kínálja azt a 3600+ alap hangszínt, amit az MC-101 is tartalmaz. Ergó ezen az előfizetési szinten egy olyan Zenology szoftverszintetizátorral rendelkezünk, ami megegyezik az MC-101 hangforrásával. A szerkesztési lehetőségek is ugyanazt a mélységet kínálják.





A PRO előfizetés 9,99 dollár és itt kapjuk meg először azt a Zenology PRO verziót, amiben a ZEN-CORE hangmotor a teljes mélységében szerkeszthető. Ebben a verzióban tudunk a 4 TONE mélységig belemászni a hangszintézisbe, ahol választhatunk PCM vagy VA hullámforma között, uralhatjuk az összes FILTER-t, EG-t, LFO-t és a modulációs mátrixot, stb. Lényegében ez a szint enged annyi belenyúlást a hangszínbe, ami például egy Fantom-on, Juno DS-en, Stage-en, vagy FA-n magán a hangszeren alapvető, vagy egy Juno Di esetében ingyenes szoftveres editorral érhető el. A Zenology-ban megszerkesztett hangszíneinket kiexportálhatjuk az MC-101 formátumára, amit az SD kártyára másolva, bármikor használhatunk a hangszerünkön. Mivel ezek a kiexportált fájlok tetszőleges számú hangszínt tartalmazhatnak és ilyen fájlból bármennyit másolhatunk az SD kártyára, nincs korlátja annak, hogy mennyi hangszínt gyűjthetünk össze a hangszerre, ahogy nincsenek 128-as BANK struktúrába csoportosítva sem.





Alapvetően nem tartom szimpatikusnak a dolgot, hogy havi 10 dollárt kifizessen az ember azért, hogy a saját hangszerét használhassa, de ez van. Ráadásul a Zenology PRO csak DAW-ban működik, tehát nem elég hogy az MC-101-hez nincs Standalone editor, pláne nem ingyen, de még egy DAW-ot is el kell indítani a szerkesztéshez, és még erőforrás is kell a számítógépbe, hogy ne akadozzon a szoftver szintetizátor futása. Cserébe a Zenology szintetizátor már a DAW-unkban is használható több sávon, vagyis a pénzünkért nem csak egy sima hang nélküli editort kapunk, hanem egy fullos VST-t. És ha ez még vígasztal, akkor pár egyéb hasznos VST mellett még egy D-50 és egy TR-808 VST is jár a PRO előfizetéshez.

Na, nem akarom azért a túlhájpolni a dolgot. Ez az egész Zenology nem egy olyan hatalmas nagy durranás a szoftverszintetizátorok között. Biztos vagyok benne, hogy a Serum, Arturia Pigments, Omnisphere, esetleg Waldorf Nave (és biztosan vannak ezeknél nagyobb nevek is) sokkal komolyabb sound-dizájn munkaállomások… és persze soookkal drágábbak is.

A ZEN-CORE-ban az ökoszisztéma az, ami különlegessé teszi, legalábbis a számomra. Azért azt képzeljük el, hogy a DAW szoftverszintijében készített és felhasznált hangszínünket egy- az egyben magunkkal vihetjük a ZEN-CORE vas szintink valamelyikében, még a legkisebb MC-101-ben is. Erre korábban voltak próbálkozások, amik valójában mini számítógépek voltak VST Host-al, de nem ettek minden VST-t és iszonyat körülményesek voltak. Ez a ZEN-CORE meg egyszerűen egy kész megoldás, maximális megbízhatósággal.

Folyamatosan a ZEN-CORE-ról és a Zenology-ról beszélek és nem az MC-101-ről, de ez azért van, mert az MC-101 alapja ez a ZEN-CORE hangforrás. Viszont ahogy említettem, ebben a kis kütyüben ez a hangmotor valójában nem szerkeszthető. Az alap 3600+ készlet megtalálható benne, tehát bekapcsoljuk, és máris lehet akár hangmodulnak is használni zongorával, elektromos zongorákkal, orgonákkal, dobokkal vagy elektronikus hangszínekkel és ezen felül lényegében a végtelenségig bővíthető hangszín pakkokkal, amiket a Roland is rendszeresen ad ki hozzá, vagy amiket mi magunk készítettünk. Ehhez viszont szükségünk van a Zenology Pro VST-re, ezért regéltem erről ennyit.





Maga a ZEN-CORE hangmotor ugyanazt a 4 sztereó TONE felépítést kínálja, mint eddig bármelyik szerkeszthető PCM szintijük,... azzal az igen fontos újítással, hogy integrálták bele a SuperNatural Synth hangmotor VA hullámformáit is. Így lényegében ez a hangforrás egy 4 oszcillátoros VA-PCM szintetizátor teljes integrációja, amely fölött a PCM és VA eszközkészlet és MOD Mátrix egészével uralkodhatunk. A SuperNatural Synth és a PCM egybegyúrva.

Én alapvetően azt mondanám, hogy nem a szoftver szintetizátort vitték ki vas-ba, hanem a vas architektúrát vitték be szoftverbe, és ez talán ritkább. Aztán mivel a szoftverben lényegében a vasunk struktúráját látjuk és szerkesztjük, ezért a megszerkesztett hangszínt visszavihetjük a vas hangszerünkbe, mintha azon készült volna.

Hogy magáról az MC-101-ről is írjak valamit, ez a valaha volt legkisebb hangmodul amivel találkoztam, a valaha volt legnagyobb hangkészlettel. Nem indokolatlan, hogy még élő zenekarban is tudom hangmodulnak használni, teljesen figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy ez valójában "csak" egy groovebox. Maga a hangforrás ha nem is túl mélyen, azért a hangszeren is módosítható. Például az AMP EG-vel teljesen átlényegíthetjük a hangszínt, ahogy a FILTER Cutoff és Resonance paraméterekkel is. Kapcsolható Polifón vagy Monofón között. Az INS effekt mind a 4 PART-on cserélhető és teljes mélységében editálható. Továbbá a modulációs mátrixban hivatkozhatunk az MC101 négy darab kontroller potijára is. Tehát összességében még így hogy maga a hangszín nem editálható, még mindig elég sok eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy egyedit és változatosat alkossunk hangzásban.





Az már csak hab a tortán, hogy az egyik frissítéssel tettek a hangszerbe Random generátor funkciót, vagyis lehet a hangszerben véletlenszerűen hangszínt előállítani. Ehhez van pár előre definiált kategória mint pad, lead, polifón, monofón, analóg stb... ami azt a célt szolgálja, hogy ne totál eszement random hangszínek szülessenek, hanem azért adott célra használhatóak legyenek, és ez egész jól működik is. Majdnem azt kell mondanom, hogy legalább olyan hatékonysággal generál használható hangszíneket, mintha a presetek között lépdelnénk, azzal az "apró" különbséggel, hogy ezek a generált hangszínek tényleg ott a mi hangszerünkön születnek meg véletlenszerűen, így jó eséllyel mind egyedi lesz valamilyen értelemben.

A szekvenszer rész némi tanulást, megszokást igényel. Ideig-óráig el lehet vele zenélgetni, de ha igazán meg akarjuk ismerni a hangszer működédét, nem elég az intuícióinkra hallgatni. Amíg nem a kezemben fogtam az eszközt, addig nem tudtam fejben összerakni, hogy hogyan vannak a patternek, mik azok a Clip-ek, mi az hogy annyi hangszín lehet egy projektben, ahány Clip? stb. A pattern-szekvenszer rész egyébként nagyon ügyesen van kitalálva. A felvett Clip-ek teljes variációs szabadságot adnak azáltal, hogy az egyes Clip-ek hossza eltérő lehet, vagy Clip-enként eltérő hangszín is szólhat, a clipeket teljesen szabadon, egymástól függetlenül indíthatjuk, szóval a szokásos, folyamatosan körbe-körbe ismétlődő patternek helyett itt egy egészen más, változatos munkafolyamatot kapunk. Ráadásul jelen pillanatban még érkeznek ezekre a hangszerekre az újabb Firmware frissítések is, ezért időnként újabb funkciókkal gazdagodunk, mint például a patternek láncba kötése.





A 4 PART teljesen szabadon lehet dob vagy dallam sáv, így az adott funkciónak megfelelően alkalmazkodik a felületük. Alkalmas a kis hangszer WAV fájlok kezelésére is. Például dob sávon a PAD-okra illeszthetünk One-Shot dobhangokat, vagy akár audio loop-okat, dallam sáv esetén pedig a WAV fájlt kiosztja hangmagasság szerint a billentyűzetre és lehet dallam hangszernek használni. A mindehhez szükséges SD kártya pedig kulturáltan megbújik a hangszer hátuljában.





Jajj, azt el ne felejtsem, hogy a számítógéppel hangkártyaként is működik, ráadásul a 4 PART a DAW-ban négy önálló AUDIO bemenetként jelenik meg. Szerintem ez sem piskóta tulajdonság. Sajnos külső AUDIO bemenetünk nincs az MC-101-en, így külső hangforrásról nem tudunk sample mintákat készíteni. Számítógépről viszont igen. Vagyis nem csak WAV fájlokat másolhatunk a hangszerre, hanem számítógépen keresztül rögzíthetünk is AUDIO felvételt rá.





Az MC-101 egy rendkívül kicsi, guszta berendezés. Szerintem kifejezetten masszív, jó az anyaghasználat, jó az összeszerelés. A gumi padok nagyon precízek, jól használhatóak, bár sajnos nem dinamikusak. A szekvenszerben találtam egy elég komoly hiányosságot, miszerint a hangszer nem rögzíti a PITCH-BEND üzeneteket, de remélhetőleg ezt később javítják szoftver frissítéssel. A 4 PART elsőre kevésnek tűnhet, de annyira jól és sokrétűen használható ez a kis kütyü, hogy még nem igazán éreztem kevésnek és meg is bocsátható, cserébe a kicsi méretért, és az elemes, vagy USB-s táplálásért. A kis méret ellenére egyébként normál DIN dugós MIDI csatlakozás található rajta, ami szerintem szintén pozitívum a ma divatos 3,5-ös jack-MIDI átalakító helyett. Élő előadásban pedig még a divatos SCATTER funkció is rendelkezésünkre áll, amiről itt jegyzem meg, hogy az USB-n keresztül a számítógépről vagy iPad-ről beérkező hangforráson is alkalmazza, szóval elég húzósan megmozgatja a hangot. Ja igen, merthogy iPad-el is kompatibilis az USB-AUDIO interface-e.





Összegezve olyan kicsi, hogy zsebben elfér, de rendkívül nagy tudású berendezés, amit szerintem nem csak azoknak érdemes beszerezni, akik kifejezetten groovebox munkastílusban dolgoznak, hiszen léteznek nála sokkal nagyobb hangmodulok, sokkal kisebb tudással.