Szintimánia

Koródi Csaba honlapja

Ne kütyüzzél! Zenélj! - Avagy kütyüvel zenélj!
KORG microSTATION Teszt


Zenészkollegám, VAZO a korg.blog.hu hasábjain már korábban írt egy kis tesztet a KORG microSTATION nevű minihajójáról "Ne kütyüzzél! Zenélj!" címmel. Akkor arra utalt a címmel, hogy a számítógép fejlődésének és az egyre nagyobb számban elterjedő szoftverszintetizátoroknak köszönhetően a zenélés egyre inkább eltolódik a számítógépek irányába, és biza a zenélést felváltotta a "kütyüzés". Való igaz, a szoftverek nem foglalnak helyet a szobában és szinte bármi elérhető ingyen..., de valahogy mégsem az igazi. Elvész maga a zenélés öröme, a komponálás mechanikája.


Ezen segít a microSTATION mely mindenki számára elérhető árú, megfelelően kis méretű és kíváló hangminőségű eszköz, illetve mint az is köztudott, nem minden elektronikus zenész zongoraművész, de a microSTATION mégis megfelelő beviteli felületet biztosíthat a kevésbé technikás komponálók számára is. A microSTATION egy kicsit komolyabb "kütyü" az elektronikus zenészek és a kezdők számára egyaránt. Ez lenne a kiindulási alap, na de mi van a kalapácsmechanikás és súlyozott billentyűkhöz szokott versenyzőkkel? Úgy gondoltam ilyen szemszögből is bemutatom ezt a kis hangszert.





Nem piskóta egy KORG Trinity-től megválni, majd microSTATION-ra nyergelni, ezt gondolom nem kell részleteznem :-) Immár 1996 óta tartó KORG-mániám ellenére anyagi és egyéb technikai okokból kifolyólag más márkára váltottam a KORG Trinity-ről, melyet a zenész szemszögéből nem bántam meg, viszont kényelmi és sok hangzás-beli szempontból komoly érvágást jelentett.

Köszönöm, nagyon örülök az új hangszernek, de kell nekem egy KORG!!! :-) Drágább példányról azonban már szó sem lehetett, illetve újabb nagyméretű, 5 oktávos hangszernek sem kívántam helyet szorítani az amúgyis szűkös helyemen.

A microSTATION egész egyszerűen adta magát. Tekinthetjük egy nagyobb billentyűzet fölött igazi kis szekvenszer munkaállomásnak, amin vannak bónusz billentyűk is, ha netán mégis elvinnénk magunkkal a kertbe, üzleti útra, esetleg nyaralásra (a család legnagyobb örömére) :-) Ha már itt tartunk az egyetlen furcsaság amit nem lehet szó nélkül hagyni, hogy nincs a kis hangszeren elemes táplálási lehetőség… ez egy ilyen mobil eszköznél szerintem kézenfekvő, már-már elengedhetetlen lenne.

Nagy örömmel és megelégedéssel használom a kis hangszert, de a következőkben PRO és KONTRA egyaránt írok róla, hiszen ez egy szubjektív teszt.

A legtöbb támadás minden fórumon a mini-billentyűzetet érte, sőt volt aki már le is CASIO-zta miatta… azt kell mondjam, hogy egész egyszerűen nem kell véleményt írni olyan dolgokról, amiről fogalmunk sincs.

A microSTATION egy remek hangmodul és egy remek szekvenszer… hangsúlyozom, hogy nagyobb hangszer fölé vettem, így hát mi bajunk lehet, miért is kéne írtózni - még akár zongoristaként is - egy ilyen mini billentyűzettől? Legfeljebb nem rajta játszom fel a legösszetettebb zongoradarabokat, de bevallom egy-két baszus, vagy dob tracket símán elkövetek vele, mert egész egyszerűen kényelmes és kész… a mini dinamikus billentyűzet ezt is tökéletesen lehetővé teszi. Még mindig Hurrá micro széria! :-)





Lássuk a hangot. EDSi vagyis a nagyobb tesók (M50, M3) hanggenerátora integrálva. Azt mondanám, kivonatolva, vagyis amennyire lehet, a legtöbb jó és szép dolgot örökölte, ami egy ilyen kis eszközbe belerakható, és bár nagyon messze vagyunk a Prémium kategóriától, azért egyáltalán nincs ok a szégyenkezésre. Az egyes programok és combik editálásába betekintve tulajdonképpen minden lehetőséget megtaláltam, amit annak idején a Trinity-ben megszoktam.

Itt azért álljunk meg egy szóra. A hangszer kezelésében van némi korlátozás… a hangszínek editálásánál, van pár pont, ami magán a hangszeren nem érhető el… ilyen például az is, hogy nem lehet a hangszeren megváltoztatni egy PROGRAM hangszin oszcillátorainak Multisample beállítását. Az oszcillátor minden egyéb paramétere, illetve az LFO-k, Filterek, EG-k, effektek egy QUICK-editálási lehetőség keretében természetesen módosíthatóak. Talán kicsit könnyíti is a helyzetünket ez az egyszerűsítés, hiszen a kicsi kétsoros kijelzőn valahogyan ésszerű navigációt kellett megvalósítaniuk a tervezőknek.

Természetesen az editálás megkötései csak a hangszer menűrendszerében vannak jelen, hiszen kapunk a hangszer mellé egy EDITOR programot, amiben minden és még annál is több paraméter módosítható, beleértve a szekvenszer üzemmód teljes hangszerelését is. Azért itt is találtam egy hiányosságot… ugyanis az egyes szekvenszer TRACK-ek a hangszerben elnevezhetőek saját kényünk szerint Dob-nak, Zongora-nak stb… azonban ez a lehetőség meg az EDITOR programból maradt ki. Remélem valamelyik frissítéssel majd orvosolják ezt is. Na de kicsit elkanyarodtam az editálhatóság felé a hangminőségtől.

Véleményem szerint a hangszer nagyon jó lehetőségeket biztosít a hangszereléshez a rengeteg kíváló hangszínnel, továbbá sok lehetőséget nyújt a különböző effekt-utak, Insert-effekt láncolatok kialakításával egészen komplex zenék létrehozásához is… és biza élni is kell vele. Ha nem dolgozunk eleget a hangzáson, akkor a remek minősége ellenére kicsit közepesen szól a hangszer. Azért gondolom itt nem olyan DA-alkatrészek muzsikálnak, mint a félmillás nagytesókban. Hozzátenném, ez engem eddig egy percig sem akadályozott semmiben :-)

Ami a Program és Combi hangszínek struktúráját illeti, a régi A-B-C-D bankokhoz szokott Korg-osokat érhetik meglepetések, hiszen a hangszer felületén csak hangszer-kategóriák láthatóak, az A-B-C-D bankok nem. Ez furcsa és okoz egy újabb nehézséget is, ugyanis a kategóriák szerint csoportosított hangszerek mégiscsak A, B stb. bankokban vannak elhelyezve, de ez csak a számítógépes editorban derül ki. Mondok egy példát: a szekvenszerbe szeretnénk behelyezni a SYNTH kategória 36-os Combiját, igenám, de a Combi copy menüben ezt a hangszínt a B bank 55-ös helyéről kell behívni, ezt meg ugye nem tudjuk, hacsak nem vágjuk fejből az A-B-C bankok szervezését. Persze ha eleve a számítógépes editorban dolgozunk, akkor ez nem gond, de én épp azért vettem microSTATIONT, mert be sem akarom kapcsolni a PC-t.

Mindenesetre így fest a dolog:

PROGRAM
A BANK 000-068 - Keyboard
A BANK 069 - B BANK 015 - Strings/Brass/Wood
B BANK 016-066 - Guitars
B BANK 067 - C BANK 004 - Bass & Bass Split
C BANK 005-112 - Synth
C BANK 113 - D BANK 018 - Lead & Solo Split
D BANK 019-095 - Drum / Mallet / Hits
D BANK 096-127 - User


COMBINATION
A BANK 000-040 - Keyboard
A BANK 041-079 - Strings/Brass/Wood
A BANK 080-097 - Guitars
A BANK 098 - B BANK 019 - Bass & Bass Split
B BANK 020-065 - Synth
B BANK 066-104 - Lead & Solo Split
B BANK 105-127 - Drum / Mallet / Hits
C BANK 000-127 - User


A kontroller-szekcióról azthiszem felesleges is szót ejtenem, hiszen a funkciók, de még a potisapkák is ugyanazok, mint a MicroX-en, vagy X50-en.





A modulációs karról viszont mondanék pár jó szót: vagyis nagyon jól sikerült… kényelmes, jól működik, jól elérhető és megfelelő méretű. Annak idején a MicroX karjával voltak problémáim, mert a karra szerelt elektronika alul nagyon közel volt a hangszer alsó burkolatához, ami rendszeresen kidörzsölte és el is törte az érintkezést… oda magamnak kellett új, kisebb csatlakozót és hosszabb vezetéket szerelnem… ami természetesen a hangszer örök életére megoldotta a problémát… na de mégis Gyerekek ott a Korgnál… ejnye! Nnna, a microSTATION-nál ilyen gondok nincsenek :-)





Már csak a szekvenszer van hátra. Tulajdonképpen a lényeg. Az első szembetűnő dolog, hogy rettenetesen kicsi a kijelző…





Nos PC-s kollegák ettől nyílván hátast dobnak, de én elég perverz vagyok e-tekintetben és mivel mindent élőben muzsikálok fel, nekem tökéletesen elegendő a MEASUREMENTS-kijelzés és a jól hallható, jól konfigurálható és remekül használható metronóm kattogás. Olyan apróságokat nehéz lenne maradéktalanul felsorolni, mint például ha egy felvétel után nyomunk egy STOP gombot, akkor oda ugrik vissza, ahol elkezdtük a felvételt, így ha elrontottunk valamit, akkor mindenféle vacakolás és késedelem nélkül újrajátszhatjuk a dolgot ugyanonnan…, vagy például ha megnyomjuk a felvétel gombot, de még nem indítjuk el a felvételt, addig is kattog a metronóm, hogy egy kicsit ráállhassunk a tempóra… és még sorolhatnám. Egy apró hiányosság itt is akad számomra… mégpedig hogy a gyors előre és hátra csévélés gombbal leállítás után nem lehet egyet-egyet ugrani a measurements-ek között… például ha hallgatjuk a zenét és odaérünk ahonnan szeretnénk folytatni a felvételt, a STOP gomb lenyomása után nem tudunk egyet visszalépni a csévélő gombbal… pedig szerintem ez kézenfekvő lenne. Sebaj, így van ez már a TR szérián is, úgyhogy együtt tudok élni vele :-)





A másik szembetűnő dolog a 16 db gyors elérésű gomb és a hozzájuk tartozó 16 db LED-visszajelzés.




Lehetővé teszik, hogy gyakorlatilag nulla másodperc alatt kiválasszuk a használni kívánt szekvenszer-sávot (ez ugye eddig kis paraméter-állítgatással volt lehetséges)… Illetve lehetővé teszik, hogy áttekinsük a 16 szekvenszer sáv állapotát és pillanatok alatt MUTE-oljuk, vagy bekapcsoljuk bármelyiket. Ennél kényelmesebb megoldást nem is tudnék elképzelni. Ugyanezek a kezelőszervek alkalmassá teszik a hangszert amolyan sztepszekvenszer-szerű használatra is, amivel egyszerűen tudunk komplex dobloop-okat generálni. Mindezekhez még hozzávesszük, hogy a MIDI útvonal-kapcsolóknak köszönhetően a teljes midi-körünket, a többi hangszereinket, eszközeinket levezérelhetjük vele és máris teljes a boldogság.

Ha ez eddig mégsem lenne elég, akkor eszembe jut a sok floppyzgatás és sys-ex-ezés a Trinity-vel, meg az X5D-vel. Ezzel szemben a microSTATION-al SD-kártyára menthető minden adatunk, ez pedig a mobiltelefonokhoz és egyéb mobil multimédiás eszközökhöz hasonlatosan könnyeddé teszi a kis hangszer kezelését. Egy mondatot érdemes még ejteni az USB-s csatlakozásról is, hiszen azonnal és biztosan csatlakoztatja eszközünket a számítógéphez, ami szintén kényelmes és örömteli használatot biztosít a számunkra.






A microSTATIONT így tudnám összegezni: kis mókusok kenyérre is kenhetik, nagy mókusok süteményt is süthetnek belőle… És tényleg!