Szintimánia.hu

Koródi Csaba honlapja

Úton a rakétával - Waldorf Rocket demó


Amióta hozzám került a Waldorf Rocket, azóta tervezem egy demo-zene felvételét amiben teljes egészében a Rocket szerepel. A dolog pikantériája, hogy a Rocket egy monofónikus hangszer, tehát ha multitimbrális, polifónikus zenét szeretnék belőle kicsalni, akkor több sávban kell audióban rögzíteni a hangját.





Az egyszerűség kedvéért egy régi zeném, az "Úton" c. MIDI fájlját vettem elő, hogy "Rocket-esítsem". Az első probléma amivel szembe találja magát az ember, hogy mivel a Rocket egy monofón hangszer, ezért a polifónikus lefogásokra igen furcsán és hektikusan reagál. Vagyis a felvételt megelőzően a MIDI fájlból felhasználni kívánt sávokat teljesen ki kellett gazolnom, előkészíteni a Rocket számára. Az egyes sávokat piano-roll nézetben gyakorlatilag átrajzoltam, hogy a hangok megfelelő helyen induljanak és záruljanak, ne legyen átfedés és az elengedések is ütemben történjenek. Egy polifónikus, digitális szintetizátornál ezek nem olyan lényeges szempontok… midi adatok, piszkok tömkelege is elfér a MIDI fájlban anélkül, hogy különösebben hallható problémát okozna a zenében… azonban egy natúr analóg szintinél a legkisebb piszok is ezerrel beleszól az arcunkba.

Miután előkészítettem a midi sávokat, jöhetett a ma divatosan "sound-design"-nak nevezett művelet. Én inkább azt mondanám, hogy kicsavartam pár nekem tetsző hangszínt, ami a Rocket analóg jellegénél fogva, elég változatos lehetőségeket nyújt.

A sávonkénti felvételeket egy KORG SOS (SR-1) multichanneles rögzítővel készítettem és az egyes sávokat már a rögzítéskor effekteztem egy KORG AX3G multieffekttel és egy ALESIS Microverb III-al. Zenész kollegáknak nem kell részleteznem, hogy egyik effekt sem képvisel valami magas minőségi kategóriát. A Rocket egyes paraméterei egyébként automatizálhatóak, így a MIDI Track-be már eleve belerögzíthettem volna a különböző filtercsavargatásokat, de én ezeket inkább a felvétel közben élőben csavargattam… egy kicsit lustaság és egy kicsit a manualitás végett.

A készre rögzített sávokat aztán egy iPad-en Cubasis-ben mixeltem egymás mellé, hogy panorámában és hangerőben, nem utolsó sorban ritmusban pontosan illeszkedjenek. A keverési folyamat végén úgynevezett masteringet nem alkalmaztam… nincsenek hozzá eszközeim és nem is értek hozzá… szóval a felvétel egy szimpla mix.

A lenti videó felvételévelekor az iPad játszotta a mixet és élőben játszottam hozzá a Waldorf Rocket-el, amit ismét a KORG SOS rögzített. A felvételben minden egyes hang a Waldorf Rocketből származik és MIDI meghajtással került ki belőle… sampling technikát ezúttal nem használtam.